11. 2011.03.15. 20:00:00 Virágos gyertyák, avagy egy jó házasság története (1969)

Virágos gyertyák, avagy egy jó házasság története (1969)

A kínai regény, melyet most kézben tart az olvasó, a tizenhetedik században keletkezett, szerzője ismeretlen, eredeti címe: Hao csiu csuan, "Egy jó párválasztás története". Nem tartozik a legnagyobb és legrangosabb kínai regények közé, a klasszikus kínai regényírás átlagterméke csak. És mégis: egyike az európai nyelvekre legkorábban lefordított és Európában legsikeresebb kínai regényeknek. Már a tizennyolcadik században két angol, egy francia és három német fordítása jelent meg, azóta pedig a különböző nyelvű új fordítások száma mintegy tizenöt. Ha a mű tárgyát röviden összefoglaljuk, nem értjük a nagy sikert. Hiszen nem egyéb az egész történet, mint két szerelmes egyesülésének szakadatlan, néha már idegesítő elhúzódása, a fiatalok gáncsolhatatlan erkölcsének bizonygatása, ami pedig a mi szemünkben a prüdéria határát súrolja. Miért hát a nagy siker? Elegendő magyarázat volna, hogy a kínai konfuciánus prüdériában gyönyörűségét lelte az európai nyárspolgár? A nagy sikernek minden bizonnyal ez is ösztönzője volt; de mivel magyarázzuk a regény igazi sikerét: művészileg sikerült voltát, s vele azt a hatást, amelyet ránk, huszadik századi olvasóra is gyakorol? Az a társadalom, amelyet a regény elénk varázsol, egy patriarkális erkölcsi normák szerint, a család mintájára szervezett patriarkális-bürökratikus társadalom. A két szerelmes boldogságának útjában elsősorban ennek a bürökratikus rendszernek a korruptsága, züllötsége áll, amit leküzdeniük már csak azért is igen nehéz, mert bennük magukban is ott él a rendszer egyik fontos támasza: a patriarkális erkölcs. A két szerelmes ilyenformán belülről, saját ideológiájával akarja leküzdeni a patriarkális konvenciót; s a regény lapjain sehol sem bukkan fel valamely új társadalmi erő, amely más, új rendért szállhatna harcba. A mi regényfogalmaink szerint a két szerelmesnek el kellene buknia, ehelyett azonban minden jól végződik: a császár helyrehoz mindent, megbünteti korrupt hivatalnokait, az erényeseket pedig megjutalmazza. Elrontott, konformizmusba fullasztott regényt olvastunk tehát, vagy netalán közönséges giccset? Semmiképpen sem. Mesét olvastunk. A patriarkális-bürökratikus kínai társadalom egyik alapvető jellemvonása volt az évezredes stagnálás. Nemcsak regényünk lapjain, a kínai társadalmi valóságban sem támadt olyan új erő, új osztály, amely ezt az évezredes rendet megdönthette vagy legalább komolyan veszélyezhette volna. A patriarkális család megkövesedett rendjéből kitörni csak nagyon kevesen tudtak: városokba sodródott parasztok, csavargók, vándor kereskedők, kurtizánok, egyszóval a városi népesség szegényebb rétegei, ám ezek is csak ideig-óráig tudták megőrizni viszonylagos szabadságukat, mert a patriarkális gazdasággal nem tudtak új gazdaságot állítani szembe, ellenkezőleg, tulajdonképpen azon élősködtek. Viszonylagosan szabadabb mozgásuk azonban alapot nyújtott a kínai regény megteremtéséhez: a városi mesemondásból megszületik a klasszikus kínai meseregény. S mivel a kínai valóság hosszú időre megreked a városiasodásnak ezen a korai, kereskedői fokán, a klasszikus kínai regény sohasem fejlődhetett "nagyrealista" regénnyé, hanem mindig megmaradt a mese közelében, a kópéregény fokán - s a kínai viszonyok között éppen ez népi tartalmának és művészi sikerének titka. Elindul hát a mese, hogy - ha a valóságban ez lehetetlen - a fantázia szárnyain segítse győzelemre angyalian jó hőseit az ördögien rosszak felett. A Hao csiu csuan két ifjú szerelmese sohasem akármilyen rosszasággal került szembe, hanem mindig a patriarkális-bürökratikus rendszerrel, amely tehát megcsúfolja és a valóságban nem engedi érvényesülni saját erkölcsi normáit sem. Minden rosszat, amivel hőseinek meg kell küzdeniük, ez a rendszer támaszt vagy tesz lehetővé. Hőseinek erénye, becsületessége,és éleselméjűsége újra meg újra felülkerekedik a gonosz fondorlatokon, de az áskálódás ellenük sohasem szűnik meg, minden apróság elegendő, hogy újra felüsse fejét. A bravúros meseszövés során a regény szerzője a fiatalok önmegtartóztatását végül is leszállítja a patriarkális morál magasságából, és kiderül, hogy tulajdonképpen az utolsó rágalom kivédésére való. A császár aztán helyreállítja becsületüket, ők egymáséi lehetnek, a rágalmazóknak el kell hallgatniuk. De valóban elhallgatnak-e ezután a rágalmak? A regény szavai szerint igen, de nekünk az az érzésünk, hogy ebben a társadalomban a fiatal szerelmesek továbbra is veszélyben vannak. Tizennyolc fejezeten át azt tapasztaltuk, hogy a gonoszoknak ebben a rendszerben nagy lehetőségeik vannak, s velük csak a mesés bátorság és emberfeletti okosság veheti fel a harcot, miért vennők tehát biztosra, hogy a császári intézkedés után hőseinket mi sem fenyegetheti többé? Így meseregényünk ugyanakkor, amikor meséhez illően megnyugtató, optimista megoldást nyújt, érzékeltetni tudja, - magával a mesei megoldással is - a régi kínai társadalom valódi arculatát, valóságos kilátástalanságát is. Az európai olvasó számára talán a hősnő, Jégszív kisasszony alakja a legmeglepőbb. A kisasszony neve nem azt jelenti, mintha fagyos szívű volna, hanem azt, hogy emberfeletti módon okos. Mint ahogyan népmeséinkben mindig a legkisebb fiúé minden rokonszenvünk, mert hiszen a legkisebb és legelnyomottabb - éppúgy természetes, hogy a patriarkális kínai viszonyok közt egy ezernyi konvencióktól béklyókba kötött fiatal leányról szól a mese, aki ráadásul - mint Jégszív kisasszony - egyedül él atyja házában, kiszolgáltatva még a férfitársadalom hatalmának is. Főhivatalnok leánya ugyan, de mivel nő, a társadalom elnyomottjaihoz tartozik. Szembeszáll az intézményes előítéletekkel, de mesés tisztánlátásra, rendkívüli csalafintaságra van szüksége, hogy győzedelmeskedjék. Így lett Jégszív kisasszony a keleti mesék nagy tréfacsinálóinak, rokonszenves tolvajainak és más csavaros eszű alakjainak igen közeli rokona, akiknek szintúgy az a feladatuk, hogy a valóságban rendszerint áthághatatlan falakon és akadályokon a mese szárnyán átröpítsék a hallgatót.
Tőkei Ferenc utószava.

Pozitív:

Egy gyönyörű szép mese az igaz, makulátlanul tiszta szerelem beteljesüléséről. Jégszív kisasszony és Nemesjáspis izgalmas, kalandos történetéről szól a XVII. századi Kínában. Jellemző a regényre a nagy monológok, a szép szavak szaporítása. Egyszerű története ellenére a regény olvastatja magát.

Negatív:

Nem nagyon találtam. Talán, hogy csak mese...

Ajánlás:

A romantikus regény és a mesék kedvelőknek ajánlom.

Szerintem: 5.0/5.0

Címkék:

Kína, mese, XVII, romantikus, Jégszív, Nemesjáspis

Írta: KACS

Aktív közösségi fordítások
The Shining Hour in Life (2012) 1. rész
20.09%
The Teacher (2020) 1. rész
26.19%

Ázsia Ékkövei a Facebookon

Dél-koreai sorozatok
minden szerdán:
MBC 07:15
A Good Supper
SBS 08:35
Phoenix
KBS2 19:50
Man in a Veil
KBS1 20:30
No Matter What
jTBC 21:00
Sisyphus: The Myth
KBS2 21:30
Hello? It's Me!

Legfrissebb videoklipek
2021.02.24.
에이스(A.C.E) - 찬 비트캠 황홀경(恍惚境) Performance Video (A.C.E CHAN BEATCam)
WEi(위아이) - All Or Nothing(모 아님 도) (Prod. JANG DAE HYEON(장대현))
THE BOYZ(더보이즈) - Breaking Dawn
IMLAY - Too Good (Feat. CHENLE 천러 of NCT)
온앤오프 (ONF) - Beautiful Beautiful (MV)
픽시(PIXY) - Wings
[Stone Music+] IDOL. ZIP_온앤오프 (ONF)|Beautiful Beautiful, ONF:MY NAME -
[Stone Music PLAYLIST] 대한민국을 대표하는 목소리|김범수, 박효신 -
LYRIC VIDEO PL (피엘) - Think About You (네가 생각나)​ | 웹드라마 REPLAY 리플레이 OST
[Stone Music+] 그것이 궁금한 이야기_APOKI 편|아뽀키, GET IT OUT -
기현 (Kihyun) - 다시 우리 만날 수 있을까 (불새2020 OST)
OHDA5N (오다온) - STATE (상태)(Prod. by Dot_5)
사우스카니발 (South Carnival) - 가지맙써 ( Dont Leave Me)
2021.02.23.
에이스(A.C.E) - 황홀경(恍惚境) Performance Video (Fixed ver.)
에이스(A.C.E) - Intro(수머들다) + 황홀경(恍惚境) Performance Video (Moving ver.)
IZ*ONE ONLINE CONCERT [ONE, THE STORY] -
Stone Music+ 쏭톡썰_대학 선배에게 진로 고민 상담한 썰|APOKI (아뽀키) - GET IT OUT
BEIGE(베이지) - DEAR MY DEAR(편지를 놓아 둘게요)
윌콕스 (Wilcox) - RUDE (Feat. 모트)
골든차일드(Golden Child) 5th Mini Album [YES.]|[Breathe] Concept Trailer #GoldenChild -
[Stone Music+] 주간 프리뷰_거기서 곡이|APOKI (아뽀키), 허성현, 온앤오프, 픽시, 치타, 릴보이 & 원슈타인 -
Stone Music PLAYLIST HipHop Playlist - 4th week of February|차메인, 미노이, ASH ISLAND, YNL, Syler
PL (피엘) - Think About You (네가 생각나)​ | 웹드라마 REPLAY 리플레이 OST
루카 : 더 비기닝 OST Part 3 이다희 - Your Eyes (Acoustic Ver.)
KEEMBO(킴보) - INSIDE(인사이드)
서액터, 뎁트 (Seo actor, Dept)- Break Up (Feat. nobody likes you pat, Emily Brophy) Official Lyrics video -
Coco (코코) - Lately (feat. G2)
CityNoise - 잠시 쉬었다 갈래? (Just rest)
2021.02.22.
하루 (HARU) - FANS (Feat. Kristel Fulgar & KURO) Duet Video (Vertical.Ver)
이승협 (J.DON) - 클리커 (Clicker)
이승협 (J.DON) - 클리커 (Clicker)
APOKI - GET IT OUT
키세스 (KISSXS) - Love is Callin (Special Clip) Studio Ver.2
Kang Tae Kwan(강태관) - Tears Of The Moon(달의 눈물) (River Where the Moon Rises(달이 뜨는 강) OST Part.2)
SHINee 샤이니 'Don't Call Me' MV -
[Stone Music PLAYLIST] 신선한 보컬과 함께 한 주를 시작!|청하, 키세스, 더 체인지, LambC, Red House -
A.S.H. - California
온앤오프 (ONF) - My Name Is (MV)
2021.02.21.
Monday Kiz(먼데이 키즈), Choi Hyun Joon(최현준)(V.O.S) - I wont lie to say I love you(사랑한단 거짓말은 안 할래)
이승협 (J.DON) - 클리커 (Clicker) TEASER 2
류태열 - 생각대로 되지 않는 건 멋진 일 같아
이승협 (J.DON) - 클리커 (Clicker) TEASER 2
LYRIC VIDEO Miyeon ((G)I-DLE)(미연 ((여자)아이들)) - Dreaming About You | 웹드라마 REPLAY 리플레이 OST
[Stone Music PLAYLIST] 이번엔 고막여친이다! 달달한 목소리의 여성 보컬리스트들|청하, 유라, 헤이즈, 미아, bobae, 로시 -
2021.02.20.
픽시(PIXY) - Wings Performance Video Preview
이승협 (J.DON) - 1st Single Album ON THE TRACK HIGHLIGHT MEDLEY
Broccoli you too(브로콜리너마저) - Upright(바른생활)
[Stone Music+] 이 조합 찬성일세|염따 & meenoi, 고등래퍼4, 릴보이 & 원슈타인, 박재범 & DJ Wegun -
Stone Music+ 스톤라디오 - 초점
[Stone Music PLAYLIST] 승승장구하는 아이돌! ‘ONF’ 띵곡 모음|온앤오프 -
키세스 (KISSXS) - Love is Callin (Special Clip) CAR Ver.1
CHIMMI(취미) - Did You Have To(그래야만 했냐) (Lovestruck in the City(도시남녀의 사랑법) OST Part.13)
2021.02.19.
GOT7 - ENCORE TEASER
LUCKY TV EP.73 - MIC ON 2
Miyeon ((G)I-DLE)(미연 ((여자)아이들)) - Dreaming About You | 웹드라마 REPLAY 리플레이 OST
청명 (CheongMyeong) - 헤어지지 말자 (Never Say Goodbye)
픽시(PIXY) - Wings World View
Motte(모트) - Distance(한 뼘) (Lovestruck in the City(도시남녀의 사랑법) OST Part.12)
Miyeon ((G)I-DLE)(미연 ((여자)아이들)) - Dreaming About You | 웹드라마 REPLAY 리플레이 OST
[Stone Music PLAYLIST] 금요일 퇴근길을 책임져줄 신곡 모음|더 체인지, 레인보우 노트, 찬현, ARCX (아르코), COKEONSOBER -