11. 2011.03.15. 20:00:00 Virágos gyertyák, avagy egy jó házasság története (1969)

Virágos gyertyák, avagy egy jó házasság története (1969)

A kínai regény, melyet most kézben tart az olvasó, a tizenhetedik században keletkezett, szerzője ismeretlen, eredeti címe: Hao csiu csuan, "Egy jó párválasztás története". Nem tartozik a legnagyobb és legrangosabb kínai regények közé, a klasszikus kínai regényírás átlagterméke csak. És mégis: egyike az európai nyelvekre legkorábban lefordított és Európában legsikeresebb kínai regényeknek. Már a tizennyolcadik században két angol, egy francia és három német fordítása jelent meg, azóta pedig a különböző nyelvű új fordítások száma mintegy tizenöt. Ha a mű tárgyát röviden összefoglaljuk, nem értjük a nagy sikert. Hiszen nem egyéb az egész történet, mint két szerelmes egyesülésének szakadatlan, néha már idegesítő elhúzódása, a fiatalok gáncsolhatatlan erkölcsének bizonygatása, ami pedig a mi szemünkben a prüdéria határát súrolja. Miért hát a nagy siker? Elegendő magyarázat volna, hogy a kínai konfuciánus prüdériában gyönyörűségét lelte az európai nyárspolgár? A nagy sikernek minden bizonnyal ez is ösztönzője volt; de mivel magyarázzuk a regény igazi sikerét: művészileg sikerült voltát, s vele azt a hatást, amelyet ránk, huszadik századi olvasóra is gyakorol? Az a társadalom, amelyet a regény elénk varázsol, egy patriarkális erkölcsi normák szerint, a család mintájára szervezett patriarkális-bürökratikus társadalom. A két szerelmes boldogságának útjában elsősorban ennek a bürökratikus rendszernek a korruptsága, züllötsége áll, amit leküzdeniük már csak azért is igen nehéz, mert bennük magukban is ott él a rendszer egyik fontos támasza: a patriarkális erkölcs. A két szerelmes ilyenformán belülről, saját ideológiájával akarja leküzdeni a patriarkális konvenciót; s a regény lapjain sehol sem bukkan fel valamely új társadalmi erő, amely más, új rendért szállhatna harcba. A mi regényfogalmaink szerint a két szerelmesnek el kellene buknia, ehelyett azonban minden jól végződik: a császár helyrehoz mindent, megbünteti korrupt hivatalnokait, az erényeseket pedig megjutalmazza. Elrontott, konformizmusba fullasztott regényt olvastunk tehát, vagy netalán közönséges giccset? Semmiképpen sem. Mesét olvastunk. A patriarkális-bürökratikus kínai társadalom egyik alapvető jellemvonása volt az évezredes stagnálás. Nemcsak regényünk lapjain, a kínai társadalmi valóságban sem támadt olyan új erő, új osztály, amely ezt az évezredes rendet megdönthette vagy legalább komolyan veszélyezhette volna. A patriarkális család megkövesedett rendjéből kitörni csak nagyon kevesen tudtak: városokba sodródott parasztok, csavargók, vándor kereskedők, kurtizánok, egyszóval a városi népesség szegényebb rétegei, ám ezek is csak ideig-óráig tudták megőrizni viszonylagos szabadságukat, mert a patriarkális gazdasággal nem tudtak új gazdaságot állítani szembe, ellenkezőleg, tulajdonképpen azon élősködtek. Viszonylagosan szabadabb mozgásuk azonban alapot nyújtott a kínai regény megteremtéséhez: a városi mesemondásból megszületik a klasszikus kínai meseregény. S mivel a kínai valóság hosszú időre megreked a városiasodásnak ezen a korai, kereskedői fokán, a klasszikus kínai regény sohasem fejlődhetett "nagyrealista" regénnyé, hanem mindig megmaradt a mese közelében, a kópéregény fokán - s a kínai viszonyok között éppen ez népi tartalmának és művészi sikerének titka. Elindul hát a mese, hogy - ha a valóságban ez lehetetlen - a fantázia szárnyain segítse győzelemre angyalian jó hőseit az ördögien rosszak felett. A Hao csiu csuan két ifjú szerelmese sohasem akármilyen rosszasággal került szembe, hanem mindig a patriarkális-bürökratikus rendszerrel, amely tehát megcsúfolja és a valóságban nem engedi érvényesülni saját erkölcsi normáit sem. Minden rosszat, amivel hőseinek meg kell küzdeniük, ez a rendszer támaszt vagy tesz lehetővé. Hőseinek erénye, becsületessége,és éleselméjűsége újra meg újra felülkerekedik a gonosz fondorlatokon, de az áskálódás ellenük sohasem szűnik meg, minden apróság elegendő, hogy újra felüsse fejét. A bravúros meseszövés során a regény szerzője a fiatalok önmegtartóztatását végül is leszállítja a patriarkális morál magasságából, és kiderül, hogy tulajdonképpen az utolsó rágalom kivédésére való. A császár aztán helyreállítja becsületüket, ők egymáséi lehetnek, a rágalmazóknak el kell hallgatniuk. De valóban elhallgatnak-e ezután a rágalmak? A regény szavai szerint igen, de nekünk az az érzésünk, hogy ebben a társadalomban a fiatal szerelmesek továbbra is veszélyben vannak. Tizennyolc fejezeten át azt tapasztaltuk, hogy a gonoszoknak ebben a rendszerben nagy lehetőségeik vannak, s velük csak a mesés bátorság és emberfeletti okosság veheti fel a harcot, miért vennők tehát biztosra, hogy a császári intézkedés után hőseinket mi sem fenyegetheti többé? Így meseregényünk ugyanakkor, amikor meséhez illően megnyugtató, optimista megoldást nyújt, érzékeltetni tudja, - magával a mesei megoldással is - a régi kínai társadalom valódi arculatát, valóságos kilátástalanságát is. Az európai olvasó számára talán a hősnő, Jégszív kisasszony alakja a legmeglepőbb. A kisasszony neve nem azt jelenti, mintha fagyos szívű volna, hanem azt, hogy emberfeletti módon okos. Mint ahogyan népmeséinkben mindig a legkisebb fiúé minden rokonszenvünk, mert hiszen a legkisebb és legelnyomottabb - éppúgy természetes, hogy a patriarkális kínai viszonyok közt egy ezernyi konvencióktól béklyókba kötött fiatal leányról szól a mese, aki ráadásul - mint Jégszív kisasszony - egyedül él atyja házában, kiszolgáltatva még a férfitársadalom hatalmának is. Főhivatalnok leánya ugyan, de mivel nő, a társadalom elnyomottjaihoz tartozik. Szembeszáll az intézményes előítéletekkel, de mesés tisztánlátásra, rendkívüli csalafintaságra van szüksége, hogy győzedelmeskedjék. Így lett Jégszív kisasszony a keleti mesék nagy tréfacsinálóinak, rokonszenves tolvajainak és más csavaros eszű alakjainak igen közeli rokona, akiknek szintúgy az a feladatuk, hogy a valóságban rendszerint áthághatatlan falakon és akadályokon a mese szárnyán átröpítsék a hallgatót.
Tőkei Ferenc utószava.

Pozitív:

Egy gyönyörű szép mese az igaz, makulátlanul tiszta szerelem beteljesüléséről. Jégszív kisasszony és Nemesjáspis izgalmas, kalandos történetéről szól a XVII. századi Kínában. Jellemző a regényre a nagy monológok, a szép szavak szaporítása. Egyszerű története ellenére a regény olvastatja magát.

Negatív:

Nem nagyon találtam. Talán, hogy csak mese...

Ajánlás:

A romantikus regény és a mesék kedvelőknek ajánlom.

Szerintem: 5.0/5.0

Címkék:

Kína, mese, XVII, romantikus, Jégszív, Nemesjáspis

Írta: kacs

Aktív közösségi fordítások
Jumping Girl (2015) 2. rész
16.2%
Jumping Girl (2015) 3. rész
13.15%
Click, Like, Share (2021) 2. rész
21.57%

Ázsia Ékkövei a Facebookon

Dél-koreai sorozatok
minden kedden:
MBC 19:15
A Secret House
KBS2 19:50
Golden Mask
KBS1 20:30
Bravo, My Life
KBS2 21:30
Café Minamdang
tvN 22:30
O'PENing
tvN 22:30
Link: Eat, Love, Kill

Legfrissebb videoklipek
2022.07.05.
Rothy( 로시) - Changed Number
LAS( 라스) - A Waste of time( 시간낭비야) ( feat. BIGONE)( Stripped Ver.)
우주소녀 WJSN - Last Sequence
VVON ( 본) - Why ( Feat. Hoody ( 후디))
LAS( 라스) - Everywhere( 어디든지) ( feat. Sojung( 이소정))( Stripped Ver.)
WJSN( 우주소녀) - Last Sequence
JEY - Dirty
레인보우 노트 ( Rainbow note) - 새벽 공기 ( Dawn) Lyric Video
GooNight( 구나잇) - Lock me up( 새벽이 와)
Mackelli( 맥켈리) - Clichè
2022.07.04.
[SMROOKIES] SEUNGHAN 승한 -
[SMROOKIES] SHOHEI 쇼헤이 -
조광일 - Ghost Buster ( 미남당 OST)
YOUNGTAK( 영탁) - MMM( 신사답게)
P1Harmony ( 피원하모니) - HARMONY : ZERO IN PROLOGUE
earring( 이명) - LOVE WRESTLE♡ ( feat. NECTA)
레인보우 노트 ( Rainbow note) - 새벽 공기 ( Dawn)
hugh( 휴) - Turbulent generation( 으라자)
earring( 이명) - Safety Addiction ( feat. NECTA)
선공개 Lee Ju Chun( 이주천) - Heartbreak Boulevard Lyric Video
Jayoon( 자윤) - Home ( Prod. Serenity boy)
2022.07.03.
Origin of Xdinary Heroes | S2 #1 -
10CM - Gradation( 그라데이션)
서액터 ( Seo actor) - Sand Castle Lyric Video
ROCK Nam jung eun&Yang sang gook( 남정은&양상국) - Forty Love( 포티러브)
서액터 ( Seo actor) - Summer Ocean ( Feat. I AM LUU) Lyric Video
2022.07.02.
Pinodyne( 피노다인) - pAin ( feat. junggigo) ( )
비프리 ( B-Free) & 옵티컬아이즈 - Nightmare ( feat. 화나) ( )
YunB( 윤비) - Wake Up( 일어나) ( feat. Paloalto) ( )
Okasian( 오케이션) - PSHH ( )
Jowonu( 조원우) - Shine ( )
SUNGHWI( 성휘) - Our Floriography( 우리들의 꽃말)
R&B Juvenil( 후베닐) - erase my makeup( 분장을 지우고 ( Feat. kenessi, Tamiz))
fromis_9 ( 프로미스나인) - Stay This Way
2022.07.01.
ALBUM PREVIEW 우주소녀( WJSN) - Sequence
Making Film OHMYGIRL 효정, 아린 X IVE 장원영, 이서 X CRAVITY 세림, 정모 - BLUE & BLACK 녹음실
Ha Yea Song( 송하예) - Another Love( 새 사랑)
Ha Yea Song( 송하예) - Your Regards( 니 소식)
이라온 - My Shadow ( 닥터로이어 OST Part.4)
SM Classics 서울시립교향악단 - Feel My Rhythm ( Orchestra Ver.)
OHDA5N( 오다온) - Fox you
Jukjae( 적재) - First Love( 처음 사랑해)
BALLAD Midnight - that time of we( 그 시간 우리)
나상현씨밴드 ( Band Nah) - 1+1
2022.06.30.
Xdinary Heroes 〈Hello, world!〉 Instrumental Sampler -
영서( Young Seo) - Past Line ( feat. Sonny Zero)
Lee solomon( 이솔로몬) - Please Know my feeling( 알아채줘요)
IGLooBay( 이글루베이) - The boy of June( 유월의 소년)
P1Harmony ( 피원하모니) - HARMONY : ZERO IN HARMONY TRAILER
[ -
Yonge Jaundice( 영 잔디스) - Michelangelo( 마이클안젤로) ( Feat. Owen)
Crystal Tea - 미성년( Minority)
조영현 - 종말의 종말 Lyric Video
KENZOR( 겐조르) - MY CAR ( feat. Khan) ( Japanese ver.)
SMTOWN - Hello! Summer!
2022.06.29.
SUPER JUNIOR 슈퍼주니어 'Don't Wait' MV -
fromis_9 ( 프로미스나인) #Stay_This_Way with #PENTAGON #SHINWON #YUTO -
KANG HARU( 강하루) - Thank you( 그대, 고마웠어요) ( Nth Romance( N번째 연애)) ( Live Ver.)
Bandage( 밴디지) - Remember( 하늘품)
권디엘( iamdl) - 머리카락 ( Hair Style) ( Feat. DON MALIK, 장한나)