2025. május 10-én szombaton került megrendezésre a XXIX. Országos szorobán verseny, amelynek ötödik alkalommal adott otthont a budapesti Dr. Béres József Általános Iskola Kiserdei Tagozata. A rendezvényre az ország minden szegletéből érkeztek diákok és pedagógusok: Budapesten kívül Gyuláról, Békéscsabáról, Pásztóról, Gönyűről, Kimélről, Aszódról, Pécelről, Biatorbágyról, Kisújszállásról, Tápszentmiklósról, Öttevényből, Dorogházáról, Szécsényből, Nagyszentjánosról és Péteriből is részt vettek versenyzők.
English version of article start here.
A japán kultúra egyik kevésbé ismert, mégis különleges kincse a szorobán, vagyis a japán golyós számolóeszköz, amely nemcsak a keleti precizitás, hanem a logikus gondolkodás és a koncentráció szimbóluma is. Bár sokan talán csak egy egzotikus abakuszként tekintenek rá, a szorobán napjainkban is élő és elismert módszer Japánban, különösen az iskoláskorú gyermekek matematikai nevelésében. Használatával a tanulók nemcsak gyorsabban, de pontosabban is képesek számolni fejben!
Magyarországon a kilencvenes évek elején kezdődött a szorobánoktatás, elsősorban lelkes pedagógusok kezdeményezésére, akik szakköri formában ismertették meg az alsó tagozatos diákokkal a japán számolás alapjait. Az egyik ilyen úttörő intézmény a budapesti Dr. Béres József Általános Iskola Kiserdei Tagozata, ahol több mint három évtizede foglalkoznak szorobánnal – kezdetben csupán néhány érdeklődő tanulóval, ma már azonban minden alsó tagozatos gyermek részesülhet az oktatásban.
Ozaki Thakeshi úr
A szorobánnal való számolás különlegessége nem csak a technikában, hanem a mögötte rejlő gondolkodásmódban rejlik. Az eszköz használata ugyanis fejleszti a vizuális memóriát, az összpontosítást, és a mentális aritmetikát, vagyis a fejben történő számolást. A gyerekek nemcsak pálcikák és golyók segítségével, hanem idővel láthatatlan szorobánnal is meg tudják oldani a számítási feladatokat.
A szorgalmas tanulók tudását évente versenyeken és vizsgákon mérhetik össze, amelyeket a Magyar Szorobán Társaság szervez. A társaság a kilencvenes évek elején jött létre, Mátyásné Kokovay Jolán vezetésével, és azóta is a hazai szorobánoktatás központi bázisaként működik. A versenyeken az 1–8. évfolyam tanulói azonos feltételek mellett, meghatározott időre kapják meg feladatsoraikat, és azok gyors, pontos megoldásával érhetnek el eredményeket. Az országos döntőbe azok a diákok jutnak be, akik a tavaszi területi fordulókon legalább 80%-os teljesítményt nyújtanak.
A verseny ünnepélyes és különleges hangulatát emelte, hogy ellátogatott az intézménybe Japán Nagykövetség kulturális osztályának titkára Ozaki Thakeshi úr, aki a személyesen adta át az érmeket és az okleveleket. Valamint Usui Kumiko 10 dan-os szorobán bajnoknő is részt vett az eseményen, aki a kilencvenes évek elején önkéntesként érkezett Magyarországra, hogy megtanítsa a magyar tanároknak a szorobán használatát.
A rendezvény nemcsak a számolásról szólt: az aulában kialakított fotósarok igazi japán hangulatot varázsolt a verseny helyszínére. Sinkovics-Kincses Katalin és Bondár Bence hagyományos japán jukatába öltözött, akikkel a verseny előtt és után is fotózkodhattak a résztvevők, miközben megcsodálhatták a japán kultúrához kapcsolódó tárgyakat: bonsait, maneki-nekot (integető macska), japán legyezőket és Katalin festményét a Fuji hegyről.
Usui Kumiko és Kerekes Istvánné
Reméljük, hogy a versenyen résztvevők és a rendezvény vendégei az oklevelek és az érmek mellett boldog szívvel, inspiráló emlékekkel, egy kedves fényképpel távoztak a Kiserdőből, és jövőre ismét együtt számolhatunk!
A cikk végén, az angol változat után található egy összefoglaló videó az eseményről.Az eredeti cikket Némethné Koren Emese tanítónő írta, amit átdolgozott KACS.
Portré fotók: Gulyás Szilvia
The 29th National Soroban Competition in Budapest
On Saturday, May 10, 2025, the 29th National Soroban Competition took place, hosted for the fifth time by the Kiserdei Branch of Dr. József Béres Primary School in Budapest. Students and teachers arrived from all corners of the country to participate in the event — beyond Budapest, competitors came from Gyula, Békéscsaba, Pásztó, Gönyű, Kimle, Aszód, Pécel, Biatorbágy, Kisújszállás, Tápszentmiklós, Öttevény, Dorogháza, Szécsény, Nagyszentjános, and Péteri.
The soroban, a Japanese bead-based calculating tool, is one of the lesser-known yet truly special treasures of Japanese culture. It represents not only Eastern precision but also logical thinking and focus. While many may see it as merely an exotic version of the abacus, the soroban remains a living and respected method in Japan, especially in the mathematical education of school-aged children. Using it, students are able to calculate not only faster but more accurately — all in their heads!
In Hungary, soroban education began in the early 1990s, thanks to enthusiastic teachers who introduced the basics of Japanese calculation in extracurricular clubs for lower grade students. One of the pioneering institutions was the Kiserdei Branch of Dr. József Béres Primary School in Budapest, where soroban has been part of the curriculum for over thirty years. What started with just a few interested students now involves every lower grade students in the school.
The uniqueness of soroban calculation lies not only in its technique, but in the mindset behind it. The use of this tool enhances visual memory, concentration, and mental arithmetic — the ability to calculate purely in one’s head. Over time, children can solve complex calculations not only with the physical beads and rods but also with an "invisible soroban" in their mind.
Diligent students can test their knowledge at annual exams and competitions organized by the Hungarian Soroban Society. The society was founded in the early 1990s under the leadership of Jolán Kokovay Mátyásné, and it continues to serve as the central hub of soroban education in Hungary. Students from grades 1 through 8 compete under equal conditions, receiving their sets of problems within a limited time — results are achieved through speed and accuracy. Only those students who achieve at least 80% in the regional spring rounds qualify for the national finals.
Adding to the festive and special atmosphere of the competition was the presence of Mr. Thakeshi Ozaki, Secretary of the Cultural Department of the Embassy of Japan, who personally handed out medals and certificates. The event was also honored by the attendance of soroban champion Kumiko Usui (10th dan), who came to Hungary as a volunteer in the early 1990s to teach Hungarian teachers how to use the soroban.
The event was about more than just calculation: a photo corner set up in the school’s main hall brought a real Japanese ambiance to the venue. Katalin Sinkovics-Kincses and Bence Bondár dressed in traditional Japanese yukata, and participants could take photos with them before and after the competition. Visitors could also admire objects related to Japanese culture, such as bonsai trees, a maneki-neko (beckoning cat), Japanese fans, and Katalin’s painting of Mount Fuji.
We hope that all participants and guests left Kiserdő not only with medals and certificates, but with joyful hearts, inspiring memories, and a cherished photograph — and that next year, we can count together once again!
The original article was written by teacher Emese Koren Némethné and revised by KACS.Portrait photos by Szilvia Gulyás.