2025. április 4, péntektől 2025. június 1-ig vasárnapig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban a Japanese Design Today 100 időszaki kiállítás. A kiállítás japán kurátorai: Hiroshi Kashiwagi és Masafumi Fukagawa főkurátor, kritikus, Taku Satoh tervezőgrafikus és Yuko Hashimoto designteoretikus. A kiállítás első verziója 2004-ben mutatkozott be, majd a második verziója 2014-ben indult világkörüli útjára.
A Japán Alapítvány most egy újabb változatban mutatja be a tárlatot, amely a japán design legkiemelkedőbb példáit gyűjti össze, a mai szemlélet szerint. A kiállítás 100+10 olyan designterméket vonultat fel, amelyek többsége a 2000-es években készült. Emellett olyan ikonikus darabok is helyet kaptak, melyek a korábbi évtizedekből származnak, és amelyek segítségével nyomon követhetjük a kortárs japán design fejlődését. A mindennapi design – a fogyasztási cikkektől kezdve az immateriális rendszerekig és szolgáltatásokig – sokat elárul a társadalom és az emberi életvitel alakulásáról.
„Mi az, amit a design lencséjén keresztül látunk? Lehetséges-e valamit átadni a japánok életmódjáról a design segítségével? Kifejezhető-e a japán életvitel a terméktervezéssel, a japán háztartásokban és társadalomban gyakran használt termékekkel? Ezekre a kérdésekre keresték választ a kurátorok a kiállításon.
Az alapkoncepció szerint a kurátorok 100 japán terméket választottak ki az elmúlt két évtizedből. A válogatás alapját a tervezés és kivitelezés különlegessége adta. A kiemelt tárgyak mellé további 10, korábbi évtizedekből származó terméket is kiválasztottak a történelmi kontextus biztosítása érdekében. A kiállítás rávilágít arra, hogy a design jelenti a kapcsolódási pontot a felhasználók, valamint tárgyakat létrehozó vállalatok és tervezők álmai és reményei között. Arra is rámutat, hogy a terméktervezés mindig tükrözi azt a kort, társadalmat és kultúrát, amelyből született. Felhívja a figyelmet arra, hogy a japán hagyományos kézművesség érzékenysége és az a szellemiség, amely az ún. „háború utáni Japán” design motorja volt, ma is él.
Az első tárlat óta húsz év telt el. Ez idő alatt sok minden történt vagy gyorsult fel, a digitalizációtól és a globalizációtól kezdve a globális környezetromláson át az olyan katasztrófákig, mint a földrengések és a világjárvány. Természetesen Japán társadalma, gazdasága és az emberek életmódja is megváltozott. Ezek a változások alkotják a kiállítás társadalmi kontextusát.”
Időpont: 2025. április 4. péntek – 2025. június 1. vasárnap
Jegyár: felnőtt: 3000 Ft, diák/nyugdíjas: 2000 Ft, családi: 7500 Ft.
Helyszín: Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum (1036 Budapest, Korona tér 1.)
Forrás: Japán alapítvány