Kiszengek – a műveltség és a szépség mintaképei


2017.06.11. 20:00 Írta: Szabó Yvett Kategória: Cikk

Kiszengek – a műveltség és a szépség mintaképei

Az embernek a kiszeng szó hallatán első gondolatként a régi korok erkölcstelen női, azaz a kurtizánok és a prostitúció juthat eszébe. De valójában eme magasan képzett és művelt nők története sokkal érdekesebb és figyelemre méltóbb, mint hinnénk.

A kiszengek a régi Korea női szórakoztatói voltak. A kiszengek történelme magába foglalja a Korjó királyságtól kezdve a modern Koreáig tartó időszakot. Mindig is a megosztottság jellemezte megítélésüket a koreai társadalomban. Egyrészről a szépségük és a tudásuk miatt csodálták őket, másrészről a társadalom legalsóbb szintjét elfoglaló státuszuk miatt megvetették őket. Művészek voltak, akik szórakoztatást nyújtottak a királynak vagy a jangbanoknak (a gazdag nemeseknek).

Különféle elméletek vannak a kiszengek eredetére vonatkozóan. Egyes tudósok teóriája szerint a Silla korabeli wonhwák, amelyet Jinheun király hozott létre, őket már kinszengeknek nevezhetnénk. Jinheun király uralkodása alatt olyan csoportot hoztak létre, amelyekben szépségükről és képességükről híres lányok kerültek. Ezeknek a lányoknak két női vezetőjük volt. Máig is tisztázatlan pontos tevékenységük. Azonban egyes tudósok azon a véleményen vannak, hogy udvarházi szépségek vagy kurtizánok voltak. Más tudósoknak viszont ezt azzal cáfolják, hogy a wonhwa hölgyeket arisztokraták közül választották, míg a kiszengeket mindig az alacsony osztályból. A vezetőjüket gyilkossággal vádolták meg, ami miatt eltörölték a wonhwa osztályt, és létrehoztak egy csak férfiakból álló elit osztályt, akiket hwarangoknak neveztek. Más tudósok viszont azon a véleményen vannak, hogy az első kiszengek megjelenése a korai Korjó-dinasztia idejére tehető, amikor még a koreai társadalom a Három Királyság korát élte, és Pekcséből tömeges vándorlás indult el Korea-szerte. Taejo Korjó első királya az országa stabilitását szem előtt tartva ezt fenyegetésnek tekintette. Ezért parancsba adta az elfogatásukat és a kormány szolgáinak kiáltotta ki őket. Néhány tudós azt véli, hogy ezekből a vándorokból kerültek ki az első kiszengek, de bizonyítékként szolgáló feljegyzések nem találhatóak.


Kiszeng a koreai királyi palotában 1910 körül.

A kiszengek társadalmi helyzete és életútja

A kiszengek mindig is a cshonminhoz, vagyis a legalacsonyabb osztályhoz tartoztak, megosztva ezt a társadalmi réteget a hentesekkel és a rabszolgákkal egyaránt. Többféleképpen válhatott valakiből kiszeng. Születése pillanatában megörökölte az anyja kiszeng státuszát, vagy a szegény családba született lányokat kiszengnek adták, mert nem tudták volna támogatni őket. Érdekes esetenként még a jangban arisztokráciából is kerültek ki kiszengek. Az oka pedig az volt, hogy szembeszálltak a kor szigorú szexuális szabályaival, és emiatt a családjuk kitaszította őket. Ha egy kiszeng nem akarta a saját lányának ugyanazt a sorsot, amit neki kellett megtapasztalnia, és emiatt azt a döntést hozta meg, hogy mepróbálja titokban tartani, hogy lánya született, ennek az ára halálbüntetés volt. Ha viszont fia született, akkor a fiának a rabszolgasorsot kellett megtapasztalnia. A kiszengeknek csak egyetlenegy módjuk volt, ha ki akartak szabadulni a kiszeng státuszból, mégpedig az, ha valaki értük hatalmas összeget fizetett a kormánynak.

A kiszengek rendkívül magas képzésben részesültek. Jártasak voltak a zenében, a verselésben, a művészetekben és a táncokban. Sok tehetséges kiszeng létezett a történelem során. Számos olyan szidzso maradt fenn az utókornak, amelynek alkotója kiszeng volt. Ezekben a szidzsokban általában a szívfájdalom és az elválás szerepelt, nagymértékben hasonlítottak azokhoz a versekhez, amelyeket a kitaszított tudósok alkottak. A kiszengek javarészt 16 vagy 17 éves korukban kezdték el építeni a karrierjüket, amely nagyon rövid volt: maximum 22 éves korukig tevékenykedhettek a szakmában. Csak néhány kiszengnek sikerült a szakmán belül maradni ezen a koron túl. Már 8 éves koruktól elfogadták a belépésüket a gyobangokba, a kormány szabályai miatt azonban minden kiszengnek kötelessége volt 50 éves kor után nyugdíjba vonulnia. Aki viszont egy patrónus szeretője tudott lenni, és az kiváltotta az államtól, akkor egy jobb sors várt rá a hátralévő életében. A legtöbb kiszeng viszont kocsmát nyitott és azt üzemeltette.

A kiszengek a helyi kormányzati hivatalnak voltak alárendelve. Rabszolgaként szabályozott életet kellett élniük. Egy hojang, azaz egy megbízott hivatalnok tartotta őket szemmel. Az ő feladatuk volt az, hogy regisztrálják a kiszengeket, és gondoskodjanak arról, hogy egyik kerületi kiszengnek se sikerüljön elszöknie. Minden hónapban kétszer kellett megjelenniük a hojang előtt, vagy ha egy új hivatalnok érkezett a körzetbe, akkor is szükséges volt a lejelentkezés. Továbbá kötelező volt a hojangnak jelentést készítenie a kiszengek tánc és a zenei tanulmányairól. Más és más volt régióként a látogatások száma, és az, hogy a hojang milyen képzésről intézkedett. Ennek ellenére az állam képtelen volt konkrét betekintést kapni a kiszengek életébe, csak a haengsu kiszengeket tudta szem előtt tartani. A haengsu kiszengek voltak azok, akik az udvarban éltek, és ha probléma merült fel egy kiszeng és a kliens között, vagy ha a kiszenget gyilkossággal vádolták meg, az ő feladata volt, hogy megoldja a helyzetet. A legtöbb kiszengnek volt egy gibuja, azaz egy kiszeng férje, aki a szórakoztatásért cserébe védelmet és gazdasági támogatást nyújtott, mint például a szociális státusz biztosítása vagy szép dolgok megvásárlása. Javarészt a gibuk kormányzati igazgatók, egykori katonák vagy a királyi háztartás szolgái voltak. Időként megjelentek nézeteltérések a kiszengek kliensei és a gibuk között annak ellenére, hogy a gibu hivatalosan elfogadhatatlan volt a kiszeng férjeként, emiatt jogilag nem tartozott hozzá. Az idő múlásával a gibuk szerepe is változásokon ment keresztül. A kezdetekkor a kormány szolgálatában álló kiszengek életében nem volt jelen a gibu, aztán a késői Csoszon-dinasztia idejére hozzávetőlegesen elfogadottá vált a gibuk szerepe.

Korjó korabeli kiszengek

Függetlenül attól, hogy a kiszengek eredetéről pontos adatok nem léteznek, a Korjó-dinasztia ideje alatt a kiszengek megszerezték maguknak a hírnevet és a társadalmi rangot. A 11. század elején történik meg az első említés róluk. Ebben az időszakban elsősorban olyan szakmákban voltak jelen, mint a kézművesség, a zene és az orvostudomány. Mjongdzong király uralkodása alatt a kiszeng osztály elkezdett növekedni, és ekkor kezdte el az állam a különböző körzetekben lévő kiszengek nyilvántartását. Ez idő körül valósult meg az állam első erőfeszítése, hogy oktatási központokat alapítsanak a kiszengek képzése érdekében. Ezek az akadémiák kjobangok néven váltak ismertté. Az első feljegyzés legelőször 1010-ben jelenik meg róluk azáltal, hogy Hjondzong király megszünteti a működésüket. Azonban Chungnyeol uralma alatt újból működésbe léptették az akadémiákat. A kjobangokban dangak és sogak zenei stílusokban zajlott az oktatás. Azok a nők, akiket a kjobangokban képeztek ki, kizárólagosan csakis udvarházi előadók voltak. Ahogy a dinasztia gyarapodott, úgy a kiszengek szerepe is jelentőségteljesebbé kezdett válni. Már nem csak a királyt volt kötelességük szórakoztatni, hanem az országba látogató méltóságokat is. Ez a szerep tovább folytatódott a Csoszon időtartama alatt is. Ráadásul Mjongdzsong király uralmától kezdve szórakoztattak az állami hivatalos ünnepélyeken is. Ugyanúgy, mint az eredetük, az is tisztázatlan, hogy mennyibe került a társadalom más rétegeinek a velük töltött idő.

Kiszengek a Csoszon-dinasztiában

A Csoszon-dinasztia ideje alatt annak ellenére, hogy a kormány ambivalens hozzáállást tanúsított a kiszeng osztállyal szemben, a kiszeng rendszer tovább virágzott és fejlődött. Csoszon neokonfucianizmus eszmékre épült, és a neokonfuciánus tudósok megvetették a kiszeng nőket. Számos felhívás volt a kiszengek eltörlésére vagy kizárására, de ezek mind sikertelen próbálkozások maradtak. Talán azért, mert nagyobb befolyásuk volt a kiszengeknek, mint hitték, vagy talán azért, mert a tisztviselők attól féltek, hogy a kiszeng rendszer eltörlése után a férfiak egymás asszonyai iránt táplálnának vágyat. Egy hasonló javaslat született Sejong király uralma alatt is, de a bíróság tanácsadójának javaslatára úgy döntött, hogy megőrzi a kiszeng osztályt. Jonszangun király rövid és erőszakos uralkodása alatt a gyönyör tárgyaként bánt velük, és még azokat a kiszengeket is, akik orvoslással foglalkoztak, a szórakoztatóiparban dolgoztatta. 1000 nőt és lányt hozatott fel vidékről, hogy kiszengként szolgáljanak a palotában. Sokakat a vidékiek közül a kincstárból fizetett ki. Kialakított egyfajta hierarchiát közöttük, azok a kiszengek, akik bekerültek a "Mennyországba" azokkal együtt töltötte az éjszakát, akik viszont a "Föld" csoportba tartoztak, másfajta szerepeket töltöttek be.

1610-ben az összes kiszeng rabszolgává vált. Azokat a kiszengeket, akiket alárendeltek a kormányhivatalnak, gwan-gi-nek nevezték el. Az ő szerepük nem tartalmazta a köztisztviselők számára nyújtott szexuális szolgáltatást, de ennek ellenére gyakran rákényszerítették őket. Néha megkülönböztetés történt azok között, akikre rákényszerítették, és akikre nem. Mivel az életet és a társadalmat a Csoszon időszakában merev hierarchia jellemezte, ez ugyanúgy megjelent a kiszeng osztályon belül is. A késői Csoszonban alakult ki egy háromrétegű rendszer a kiszengek között. A legfelső réteg a haengsu kiszengek voltak, akik a felső osztály lakomáin énekeltek és táncoltak. A törvény meghatározta számukra a visszavonulást a szórakoztatástól, amikor betöltik a 30. életévüket, viszont munkát továbbra is végezhettek olyan posztban, mint például a ruhakészítés, de meg volt szabva, hogy ezt a munkát is csak 50 éves korukig végezhették. Saját választásuk által fogadhattak vendégeket. A körzetükben ők voltak a felelősek az új kiszengek kiképzésében. A második réteg a songsu kiszeng volt, a harmadik pedig a samsu kiszeng, akikről annyit lehet tudni, hogy számukra tilos volt előadni a haengsu kiszengek táncait és dalait. 1895-ben a gabo reform hivatalosan is eltörölte a Csoszon korabeli osztályrendszert és a rabszolgaságot is. A kiszengek névleg szabaddá váltak, de ugyanúgy folytatták a munkájukat, ahogyan azelőtt tették. Az elkövetkező évtized során sok kiszeng Japánba vándorolt dolgozni.

Modern kiszengek

Nagyon kevés kiszeng ház folytatta tovább a működését Dél-Koreában, de a tradicionális kiszeng kultúra örökre értelmét vesztette. Dél-Koreában létezik turisták számára kiszeng házlátogatások, de ezek a helyek többnyire csak a régi kiszeng házak árnyékai. A Koreában lévő legrégebbi tradicionális kiszeng ház 2010-ben végleg bezárta a kapuit. Ma a kiszengek kialakulása és hatása a koreai társadalomra megújult figyelmet kapott, mivel a koreaiak egyre nagyobb erőfeszítéseket tesznek a kulturális és történelmi örökségük újbóli felfedezésére és újraélesztésére, azonban leginkább csak a Csoszon-korszak történelmi kiszengeire koncentrálnak. Észak-Koreában az összes kiszeng leszármazottját az "ellenséges osztály" tagjaként bélyegezték meg.


Politika és diplomácia

A kiszeng számos fontos politikai szerepet játszott. Kínából és Japánból a Koreai-félszigetre érkező látogató méltóságok szórakoztatását vállalták és elkísérték őket, ha az országon keresztül utaztak. A város kocsmái és a vendégházak látogatásának köszönhetően gyakran a kiszeng volt leginkább tájékozott a helyi ügyekben.

Történt egyszer a 19. század elején, hogy egy kiszeng által szolgáltatott információ alapján a lázadó hadsereg könnyedén be tudta venni Jeoungju erődjét. A 16. század végén a hétéves háború alatt sok koreai város elesett, és ekkor a kiszengeket arra használták, hogy szórakoztassák a győztes hadsereg tábornokát. Néhány híres koreai kiszeng örökre beleírta magát a koreai történelembe bátor tetteikkel. Mint például Nongae is, aki 17 éves volt, amikor Choi Kyong Hwe kitartott ágyasa lett. Őt az Imjin háborúban meggyilkolták. A győzelmüket ünneplő japán tábornok mellé hívatták, hogy együtt szórakoztassa egy másik kiszeng társával. Ámde a Chokseongnu pavilon egy sziklán helyezkedett el, amely a Nam-folyóra nézett. Ő vezette a sziklához és a folyóba vetette magát karöltve a japán tábornokkal. Azt állítják, hogy nemcsak azért áldozta fel magát, hogy a férje miatt bosszút álljon, hanem az országa iránti szeretetből is. Ma már az a szikla, amelyről leugrott, az "igazság sziklája" néven ismert. Néhány kiszeng aktívan részt vett a 20. század eleji koreai függetlenségi mozgalmakban. Ebben teljes mértékben hasonlítottak a Csoszon korabeli kiszengekhez, akik ugyancsak résztvevői voltak a mozgalmaknak. Aengu, Daegu kiszengje a 20. század elején a Nemzeti Adósság Visszafizető mozgalom fő adományozója volt. És még említésre méltó, hogy körülbelül 50 kiszeng Jinjuból részt vett az 1919-es Március Elsejei Mozgalomban.

Regionális különbségek

A kiszengek viszonylag kevesen voltak, legfeljebb néhány ezren léteztek. Jelen voltak az egész ország területén, néhány százan a nagyobb központokban és kevesebben a hyeon falvakban. A kiszengek száma és jellegzetessége régióként eltérőek voltak. A Csoszon-dinasztia alatt a mai Szöulban voltak a legtöbben, talán akár 1000-en is. A szép és tehetséges kiszengeket gyakran vitték a tartományokból Szöulba. Szabályos és nagyon szigorú képzést kaptak a kiszengek Szöulban, és a figyelmetlen kiszengeket hazaküldték.

Magas számaban voltak még a kiszengek Pyongyangban (Phenjanban) is. Az itt élő kiszengek magas szintű szakértelmükkel és szépségükkel vívták ki maguknak a figyelmet. Az itt működő iskola volt az egyik legfejlettebb országszerte. A 15. században mintegy 60 kiszeng csatlakozott a hadsereg bázisához, és ezeken a területeken a kiszengek a feleségek szerepét töltötték be a hadseregben szolgáló férfiak számára. Sokkal inkább háztartási szerepükre koncentráltak és nem a szórakoztatásra. Egyéb régió kiszengjei is megkülönböztetésben részesültek. Jinju kiszengjei magas fokú tehetséggel rendelkeztek a tradicionális kardtáncban. A Jejuról származó kiszengek a lovagló képességükkel tűntek ki. A Honam régióból származók pedig pansoriban remekeltek.


Kiszeng és a művészet

A Csoszon-dinasztia közepétől a kiszengek fontos szerepet játszottak a koreai irodalomban. Regényekben és pansori énekekben vezető szerepet töltöttek be. Ez annak volt köszönhető, hogy nőként egyedülálló szerepet töltöttek be a társadalomban azáltal, hogy szabadon mozoghattak. A kiszengek főhősnőként jelennek meg a Csoszon-korszakbeli történetekben, mint a Chunyang szerelme. Felbukkanak a képzőművészetben is, Hyewon képein láthatóak erotikus és hétköznapi ábrázolásban egyaránt. A mai Dél-Koreában meghatározó szerepet töltenek be a kiszengek a Csoszon-dinasztia kultúrájának megértésében és elképzelésében. Népszerű kiszeng történetek, mint például Chunyang szerelme és a legendás Hwang Jin-Yi élettörténete továbbra is megjelennek regényekben, filmben/sorozatban, ezen kívül készültek manhwak azaz képregények is a kiszengekről.

Híres, említésre méltó kiszengek:

  • Du-hyang: Toegye Ji Hwang szerelme. Öngyilkosságot követett el Danyangban, a szülővárosában, miután Toegye meghalt.
  • Sangchunrim: Szöul egyik kiszengje, aki számos tudóssal kapcsolatban állt.
  • Gang-a: Sonju uralkodása alatt élő kiszeng, Jeong Cheol szerelme.
  • Juk-hyang: Sunjo ideje alatt élő kiszeng, aki Kim Jeong-hui szerelme volt.
  • Chu-hyang: Sim Yook szerelme, az ő idejében élő legjobb kiszeng poéta.
  • Yi Mae-chang: Buan költője.
  • Non Gae: Az utókor emlékezetében a japán katona meggyilkolásával maradt meg.
  • Gyewolhyang: Megpróbálta megölni Konishi Yukinaga japán generálist Pyeongyangban.
  • Kim Ja-ya: Az utolsó klasszikus módon képzett kiszeng Dél-Koreában.
  • Lee Hwajungseon: Ő volt az a kiszeng aki 1923 márciusában interjút adott a Contemporary Review folyóiratnak.
  • Hwang Ji-ni: A leghíresebb kiszeng a Csoszon-korszakban, King Jungjong uralma alatt élt. Kivételesen szép, rendkívüli elmével megáldott független lélek volt. Myeongwol, azaz ragyogó hold néven is ismert volt. Éppúgy írt verseket koreaiul, vagyis a hangult használva és kínaiul a hanmunnal írva. Magasan képzett volt a művészetek, tánc, ének és vers terén. Irodalmi elismerést hat sidzso verse miatt kapott. Ezek a sidzsok gyakran Gaeseong szépségét és helyszíneit írják le, az elveszett szerelmek személyes tragédiáját. Ő az a kiszeng, aki a modern Dél-Koreában regényekben, operákban, mozifilmeken és televíziós sorozatokban is megjelenik, sőt még egy észak-koreai író, Hong Sok-jung regényében is.
Források:
History of the kisaeng
Kisaeng
Miyako Odori: Kiseng

Bejegyzés Like-olása, megosztása:
Aktív közösségi fordítások
The Best Moment To Quit Your Job (2017) 1. rész
26.15%
The Teacher (2020) 1. rész
38.22%

Ázsia Ékkövei a Facebookon

Dél-koreai sorozatok
minden hétfőn:
MBC 07:15
A Good Supper
SBS 08:35
Amor Fati
KBS2 19:50
Man in a Veil
KBS1 20:30
Be My Dream Family
tvN 21:00
Navillera
KBS2 21:30
River Where the Moon Rises
SBS 22:00
Joseon Exorcist

Legfrissebb videoklipek
2021.04.19.
APRIL(에이프릴) - Magic Dream
Motte(모트) - Send-Off(배웅)
[Stone Music PLAYLIST] 살랑살랑 목소리도 스윗한 남돌|윤지성, 김재환, WOODZ (조승연), 온앤오프 (ONF), The Rose (더 로즈) -
Yuju(유주) - Snowflake Love(눈꽃사랑)
KEN(켄) - Will You Date Me?(나랑 만나볼래요)
Hwang Chi Yeul(황치열) - Do You Hear Me(듣고 있니)
Stone Music+ 쏭톡썰_10년지기 여사친을 남몰래 짝사랑한 썰|죠소울 (Jawsoul) - 사랑해… 미워해
The Night of Seokyo(서교동의 밤) - Blue Sky
An Heon Jeong(안현정) - I Wish
IMFACT(임팩트) - About Time
ROMEO(로미오) - Why is this happen?(왜 이럴까)
Eunjung(은정) - You and I Star(그대 나 별)
ELRIS(엘리스) - Cotton Candy(솜사탕)
Apink BnN(보미&남주) - Strange(이상해)
ITZY - GUESS WHO CONCEPT FILM DAY VER. #YEJI
LUNARSOLAR(루나솔라) - DADADA (Performance ver.)
2021.04.18.
ITZY - GUESS WHO CONCEPT FILM NIGHT VER. #YEJI
Jeon Gunho(전건호) - My shabby request(초라한 나의 부탁은)
박재정(Parc Jae Jung) - 좋았는데(I Loved You)
Stone Music+] 주간 프리뷰_거기서 곡이|다비치, 버즈, UV, 윤지성 -
[Stone Music PLAYLIST] 부캐가 가수인 만능 엔터테이너 모음집!|조남지대 (조세호 & 남창희), 유성은, 이다희, UV, 이이경 -
죠소울 (Jawsoul) - 사랑해... 미워해 (Because of you)
X.Q, EL Rune - MOVE
2021.04.17.
Making Film 우주소녀 (WJSN) - UNNATURAL
Kebee(키비) - Suitcase
Nieah (니아) - Lemonade
Stone Music+ 스톤라디오 - 그냥 안아달란 말야
[Stone Music PLAYLIST] 남돌의 치명적인 섹시미 폭발!|OnlyOneOf (온리원오브), VERIVERY (베리베리), ATEEZ (에이티즈) -
2021.04.16.
DAY6 <The Book of Us : Negentropy - Chaos swallowed up in love> Album Sampler
YB - SILENCE (Taxidriver(모범택시 )OST Part.1) Live Clip
O.WHEN(오왠) - Stay The Same(그대로)
YB - SILENCE(Taxidriver(모범택시) OST Part.1)
[Stone Music PLAYLIST] 혼성 듀엣 띵곡 모음집!|김재환, HYNN (박혜원), 강승식, 유나, 헤이즈, DEAN, 에이민, 뎁트, 박봄 (Park Bom), 창모 -
[Stone Music+] 윤지성 (YOON JI SUNG)_입덕모먼트|LOVE SONG, Temperature of Love -
GonyBand (고니밴드) - Like this (이렇게)
Stone Music PLAYLIST R&B Playlist - 3rd week of April|하웅, 프롬올투휴먼, 뎁트, Nieah (니아), LambC (램씨)
에이스(A.C.E) - Down (feat. Grey)
MAJORS - Rain on me
MAJORS - 별빛에 춤을 추는 밤(Dancing in the starlit night)
초승 (CHOSNG) - 그대는 은하가 되어요
에이스 (A.C.E) - Down (feat. Grey) Reaction preview
2021.04.15.
LEE JIN HYUK(이진혁) - 5K(Performance Ver.)
LUCY, LEE SUHYUN(LUCY, 이수현) - LOVE ME LOVE YOU
BESWEET(비스윗) - GOBLIN
Performance 우주소녀 (WJSN) - UNNATURAL
윤지성 (YOON JI SUNG) - LOVE SONG
P1Harmony (피원하모니) - 겁나니 (Scared) TEASER 1
CHEEZE(치즈) - LOSER
이바다 (LEEBADA), 위노나 오크 (Winona Oak) - Lonely Hearts Club Lyric Video
[Stone Music+] COLOR OF 윤지성 (YOON JI SUNG)|LOVE SONG, Temperature of Love -
[Stone Music+] 유플리 ep9. 그냥 가만히 날 안아달란 말야|다비치, 김재환, 헤이즈, 서액터, 뎁트 -
[Stone Music PLAYLIST] 고등래퍼4, 팀대항 띵곡들|황세현, 재하, 오비고글, 노윤하, 강요셉, 허원혁, 릴네크, 강서빈, TRADE L, 박강백,D.Ark,박현진 -
Rangbu (랑부) - with me (같이)
[Stone Music+] 윤지성 (YOON JI SUNG)_발매 인사 영상|LOVE SONG, 밤을 핑계삼아, 고민상담, SUNDAY MOON, 괜찮아지기를 바라요 -
HIPHOP PINOKID (피노키드) - Error ! (Feat. GIST)
Han Soon Jung(한순정) - Last Tango(라스트 탱고)
2021.04.14.
DAY6 <The Book of Us : Negentropy> Lyric Film ⑦ - so let’s love(우리 앞으로 더 사랑하자)
Jinwoo Lee(이진우) - An April Day(그런 하루)
스컬 (SKULL) - GANJA (feat. Anthony B, KANNON)
KimNaYoung(김나영) - A Letter For You(봄 내음보다 너를)